★★★ บ้านบางกอกขอต้อนรับสมาชิกใหม่ ระบบลงทะเบียนใหม่ง่ายๆ เพื่อเข้าร่วมกิจกรรม ใช้ระบบค้นหาข้อมูลบ้านบางกอก และร่วมสนทนากันภาษาคอคนรักรถคลาสสิคแบบเข้าเส้น ★★★
0 Members and 2 Guests are viewing this topic.
เพื่อนส่งมาให้ เป็นบทควาทที่ Motec อธิบายถึงเรื่อง AF หน้า CAT และหลัง CAT โดยตรง Re: Lambda Measurement after CATon Thu May 21, 2009 10:04 amThe narrow band sensor provides an output voltage corresponding to the quantity of oxygen in the exhaust relative to that in the atmosphere. An output voltage of 0.2 V represents a lean 0.8 V represents a rich mixture, one which is high in unburned fuel and low in remaining oxygen. At approximately 0.45 V the mixture is slightly lean but near to stoichiometric. The voltage produced by the sensor is not linear with respect to oxygen concentration, because of the way the sensor reacts with other components in the exhaust gas, which is ok for most automotive (gasoline) applications as the sensor is most sensitive near the stoichiometric point and less sensitive when either very lean or very rich, but useless when tuning a race engine or where very lean mixtures are used (e.g. Diesels).The wideband sensor operation is completely different. It is based on a zirconia cell and incorporates an electrochemical gas pump. An electronic circuit loop controls the gas pump current to pump enough oxygen in to (or out of) the measurement cell to keep the output of the electrochemical cell constant. The the pump current directly indicates the oxygen content of the exhaust gas. We then apply a table (Lambda Characteristic Table) to this to translate this in to a Lambda value. Because the pump current is fairly linear as a function of oxygen content we are able to get acurate Lambda readings over a very wide range.The limitation with any lambda sensor is that, because they rely on O2 measurement to detrmine Lambda (Air Fuel Ratio), they are reliant on “complete” combustion. For example if an engine is running at Lambda 1 the Lambda sensor will measure this ok butif the engine then missfires the Lambda sensor will give a lean reading. The Air-Fuel ratio has not changed but the fuel hasn’t ignited so there is an excess of oxygen in the exhaust. There is also excess un-burnt fuel in the exhaust but the Lambda Sensor can not detect this so it just reads lean. [/]Similarly, as stated in the previous post, a lambda sensor voltage on a narrow band sensor will be lower on a sensor mounted downstream of a functioning catalyst. This is because the catalyst operation uses oxygen the lambda sees this as a richer mixture even though (of course) the air-fuel ratio has not changed.MoTeC Research CentreMelbourne, Australia.*Note: PLM คือ Motec AF meter ครับเพื่อนบอกว่าการวัดปลายท่อ ปกติจะมี adapter ใส่ไปในปลายท่อ เืืืืืื่พื่อกันอากาศไหลย้อนเข้าท่อไอเสียเวลาวิ่งด้วยความเร็วสูงแต่มีหรือไม่มี adapter จะไม่มีผลกับ AF ที่รอบเดินเบาครับ[/]
did the owner has a good time at SAC?
สามปีของเดินทางที่ผ่านความยากลำบาก กับสามอาทิตย์ก่อนตัดสินใจนำมันลงสนามถ้าความสำเร็จ (ที่ตั้งเอาไว้) คือ 100% ภาพที่เห็นอยู่นี้คือ 50% สุดท้ายที่เหลือหากเขาเรียกผมว่า "ผู้จัดการทีม" ก็ขอถือโอกาสนี้ขอบคุณผู้ที่อยู่เบื้องหลังของรถคันนี้ทุกคัน....จากใจBangsaen 2010และขอแสดงความยินดีกับผู้ชนะทุกท่านด้วยครับ