Author Topic: BMW MOTORSPORT PIT STOP  (Read 142270 times)

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Offline Flying Dutchman

  • Verified Member
  • Member
  • *****
  • Join Date: Dec 2005
  • Posts: 2,685
  • Last Login:April 15, 2018, 11:17:57 pm
Re: BMW MOTORSPORT PIT STOP
« Reply #275 on: October 31, 2010, 06:21:16 pm »
มีทุกอย่างตั้งแต่เครื่องสารพัด Version, แคมสารพัดองศา , ข้อเหวี่ยง, airbox, ลูกสูบ, วาล์ว, เกียร์ ฯลฯ แต่ไม่มีตัวนี้  :a_laugh:
นั่งประดิดประดอยให้สุดกำลัง หวังว่าอี FINA จะได้ไปโลดแล่นในบางแสนได้ทัน  "v"

Offline Flying Dutchman

  • Verified Member
  • Member
  • *****
  • Join Date: Dec 2005
  • Posts: 2,685
  • Last Login:April 15, 2018, 11:17:57 pm
Re: BMW MOTORSPORT PIT STOP
« Reply #276 on: October 31, 2010, 06:24:28 pm »
ตอนบ่ายช่างมาเก็บสายไฟ ติดตั้งพัดลมไฟฟ้าให้
ตอนเย็นๆก่อนดวงอาทิตย์ลับขอบฟ้าได้ยินเสียงอันน่าทึ่งของสายเลือด BMW Motorsport ในแบบที่ควรจะเป็น
ขอรันอินอีกสัก 24 ชั่ั่วโมงและรอช่วงล่างส่งมาจากเยอรมันแล้วจะพามันไปหาความสุขในสนาม

MVI 2535
« Last Edit: October 31, 2010, 06:29:57 pm by Flying Dutchman »

Offline Modd

  • รถในฝัน
  • Member
  • *****
  • Join Date: Jan 2008
  • Posts: 53
  • Gender: Male
  • Last Login:March 08, 2016, 03:17:17 pm
Re: BMW MOTORSPORT PIT STOP
« Reply #277 on: October 31, 2010, 11:39:18 pm »
เพื่อนส่งมาให้ เป็นบทควาทที่ Motec อธิบายถึงเรื่อง AF หน้า CAT และหลัง CAT โดยตรง :good:
Re: Lambda Measurement after CAT

on Thu May 21, 2009 10:04 am
The narrow band sensor provides an output voltage corresponding to the quantity of oxygen in the exhaust relative to that in the atmosphere. An output voltage of 0.2 V represents a lean 0.8 V represents a rich mixture, one which is high in unburned fuel and low in remaining oxygen. At approximately 0.45 V the mixture is slightly lean but near to stoichiometric. The voltage produced by the sensor is not linear with respect to oxygen concentration, because of the way the sensor reacts with other components in the exhaust gas, which is ok for most automotive (gasoline) applications as the sensor is most sensitive near the stoichiometric point and less sensitive when either very lean or very rich, but useless when tuning a race engine or where very lean mixtures are used (e.g. Diesels).

The wideband sensor operation is completely different. It is based on a zirconia cell and incorporates an electrochemical gas pump. An electronic circuit loop controls the gas pump current to pump enough oxygen in to (or out of) the measurement cell to keep the output of the electrochemical cell constant. The the pump current directly indicates the oxygen content of the exhaust gas. We then apply a table (Lambda Characteristic Table) to this to translate this in to a Lambda value. Because the pump current is fairly linear as a function of oxygen content we are able to get acurate Lambda readings over a very wide range.

The limitation with any lambda sensor is that, because they rely on O2 measurement to detrmine Lambda (Air Fuel Ratio), they are reliant on “complete” combustion. For example if an engine is running at Lambda 1 the Lambda sensor will measure this ok but if the engine then missfires the Lambda sensor will give a lean reading. The Air-Fuel ratio has not changed but the fuel hasn’t ignited so there is an excess of oxygen in the exhaust. There is also excess un-burnt fuel in the exhaust but the Lambda Sensor can not detect this so it just reads lean. Similarly, as stated in the previous post, a lambda sensor voltage on a narrow band sensor will be lower on a sensor mounted downstream of a functioning catalyst. This is because the catalyst operation uses oxygen the lambda sees this as a richer mixture even though (of course) the air-fuel ratio has not changed.


MoTeC Research Centre
Melbourne, Australia.


*Note: PLM คือ Motec AF meter ครับ
เพื่อนบอกว่าการวัดปลายท่อ ปกติจะมี adapter ใส่ไปในปลายท่อ เืืืืืื่พื่อกันอากาศไหลย้อนเข้าท่อไอเสียเวลาวิ่งด้วยความเร็วสูง
แต่มีหรือไม่มี adapter จะไม่มีผลกับ AF ที่รอบเดินเบาครับ




Offline Flying Dutchman

  • Verified Member
  • Member
  • *****
  • Join Date: Dec 2005
  • Posts: 2,685
  • Last Login:April 15, 2018, 11:17:57 pm
Re: BMW MOTORSPORT PIT STOP
« Reply #278 on: November 01, 2010, 08:13:51 am »
เพื่อนส่งมาให้ เป็นบทควาทที่ Motec อธิบายถึงเรื่อง AF หน้า CAT และหลัง CAT โดยตรง :good:
Re: Lambda Measurement after CAT

on Thu May 21, 2009 10:04 am
The narrow band sensor provides an output voltage corresponding to the quantity of oxygen in the exhaust relative to that in the atmosphere. An output voltage of 0.2 V represents a lean 0.8 V represents a rich mixture, one which is high in unburned fuel and low in remaining oxygen. At approximately 0.45 V the mixture is slightly lean but near to stoichiometric. The voltage produced by the sensor is not linear with respect to oxygen concentration, because of the way the sensor reacts with other components in the exhaust gas, which is ok for most automotive (gasoline) applications as the sensor is most sensitive near the stoichiometric point and less sensitive when either very lean or very rich, but useless when tuning a race engine or where very lean mixtures are used (e.g. Diesels).

The wideband sensor operation is completely different. It is based on a zirconia cell and incorporates an electrochemical gas pump. An electronic circuit loop controls the gas pump current to pump enough oxygen in to (or out of) the measurement cell to keep the output of the electrochemical cell constant. The the pump current directly indicates the oxygen content of the exhaust gas. We then apply a table (Lambda Characteristic Table) to this to translate this in to a Lambda value. Because the pump current is fairly linear as a function of oxygen content we are able to get acurate Lambda readings over a very wide range.

The limitation with any lambda sensor is that, because they rely on O2 measurement to detrmine Lambda (Air Fuel Ratio), they are reliant on “complete” combustion. For example if an engine is running at Lambda 1 the Lambda sensor will measure this ok butif the engine then missfires the Lambda sensor will give a lean reading. The Air-Fuel ratio has not changed but the fuel hasn’t ignited so there is an excess of oxygen in the exhaust. There is also excess un-burnt fuel in the exhaust but the Lambda Sensor can not detect this so it just reads lean. [/]Similarly, as stated in the previous post, a lambda sensor voltage on a narrow band sensor will be lower on a sensor mounted downstream of a functioning catalyst. This is because the catalyst operation uses oxygen the lambda sees this as a richer mixture even though (of course) the air-fuel ratio has not changed.


MoTeC Research Centre
Melbourne, Australia.


*Note: PLM คือ Motec AF meter ครับ
เพื่อนบอกว่าการวัดปลายท่อ ปกติจะมี adapter ใส่ไปในปลายท่อ เืืืืืื่พื่อกันอากาศไหลย้อนเข้าท่อไอเสียเวลาวิ่งด้วยความเร็วสูง
แต่มีหรือไม่มี adapter จะไม่มีผลกับ AF ที่รอบเดินเบาครับ

[/]




ที่ขีดเส้นใต้นั่นน่าสนใจมากครับ  :good:

ที่คอมเมนท์ข้างล่างเรื่องอากาศย้อน นั่นคือเหตุผลที่ผมเชื่อมาตลอดว่าถึงแม้รถแข่งก็ควรจะต้องมีหม้อพักท้าย

Offline Flying Dutchman

  • Verified Member
  • Member
  • *****
  • Join Date: Dec 2005
  • Posts: 2,685
  • Last Login:April 15, 2018, 11:17:57 pm
Re: BMW MOTORSPORT PIT STOP
« Reply #279 on: November 01, 2010, 09:09:07 am »
ก่อนไปทำงานสตาร์ทเครื่องรันอินเอาไว้สักหน่อย

stoichiometric ?
I'm happy with that !


Offline Flying Dutchman

  • Verified Member
  • Member
  • *****
  • Join Date: Dec 2005
  • Posts: 2,685
  • Last Login:April 15, 2018, 11:17:57 pm
Re: BMW MOTORSPORT PIT STOP
« Reply #280 on: November 01, 2010, 09:15:08 am »
ตำราพูดเอาไว้ถูกเสมอ

3 rd run in

Offline Flying Dutchman

  • Verified Member
  • Member
  • *****
  • Join Date: Dec 2005
  • Posts: 2,685
  • Last Login:April 15, 2018, 11:17:57 pm
Re: BMW MOTORSPORT PIT STOP
« Reply #281 on: November 03, 2010, 10:12:17 pm »
ตัดภาพกลับมาที่การเตรียมความพร้อมสู้บางแสนของทีม คนแก่เรซซิ่ง

เมื่อวานเจ้าของรถขนเอารถขึ้นมา วันนี้ผมเลยไปประกอบ ITB อันใหม่พร้อม Intake Insulator อันใหม่ของมันเข้าไปให้ (ขอบคุณคุณชาติอีกครั้งสำหรับการให้ยืมเจ้า Insulator ใหม่เอี่ยมมาใช้ก่อน)

รถแข่งเหมือนก๋วยเตี๋ยว ทำเอาไว้ก่อนนานๆมันกินไม่อร่อยหรืออาจจะบูดเน่า ต้องทำเอาวันใกล้ๆถึงจะดี  :a_laugh:

Offline Flying Dutchman

  • Verified Member
  • Member
  • *****
  • Join Date: Dec 2005
  • Posts: 2,685
  • Last Login:April 15, 2018, 11:17:57 pm
Re: BMW MOTORSPORT PIT STOP
« Reply #282 on: November 03, 2010, 10:14:39 pm »
ยืนคลำอยู่ราวหนึ่งชั่วโมงเศษๆก็เสร็จเรียบร้อย (ขอบคุณหนุ่ม ASC สำหรับสถานที่)

Offline Flying Dutchman

  • Verified Member
  • Member
  • *****
  • Join Date: Dec 2005
  • Posts: 2,685
  • Last Login:April 15, 2018, 11:17:57 pm
Re: BMW MOTORSPORT PIT STOP
« Reply #283 on: November 03, 2010, 10:19:50 pm »
ปรับนิดจูนหน่อยตามจินตนาการของผมเองไปสักพัก ได้ออกมาราวๆนี้
แต่ยังไงก็คงต้องไปให้มือจูนกล่องมืออาชีพเขาจัดการอีกทีครับ อย่างมาหวังลมๆแล้งๆอะไรกับผมเลย  :a_laugh:

เหลือแค่ช่วงล่างกับยางก็น่าจะยกไปสนามได้แล้ว

MVI 2543

Offline Niki

  • Verified Member
  • Member
  • *****
  • Join Date: Jul 2005
  • Posts: 1,690
  • Gender: Male
  • Last Login:December 05, 2018, 03:29:44 pm
Re: BMW MOTORSPORT PIT STOP
« Reply #284 on: November 03, 2010, 10:29:41 pm »
 :good: 
 
did the owner has a good time at SAC?  :wink:

Offline Flying Dutchman

  • Verified Member
  • Member
  • *****
  • Join Date: Dec 2005
  • Posts: 2,685
  • Last Login:April 15, 2018, 11:17:57 pm
Re: BMW MOTORSPORT PIT STOP
« Reply #285 on: November 03, 2010, 10:39:27 pm »
:good:   
 
did the owner has a good time at SAC?  :wink:

Nah, the owner was in the woods at home. Tomorrow is his turn to come to take the car to the suspension shop.

D#mn, it's SAC, not ASC? Sorry about that.  :a_laugh:

Offline Flying Dutchman

  • Verified Member
  • Member
  • *****
  • Join Date: Dec 2005
  • Posts: 2,685
  • Last Login:April 15, 2018, 11:17:57 pm
Re: BMW MOTORSPORT PIT STOP
« Reply #286 on: November 04, 2010, 08:04:26 am »
ตัดภาพกลับมาที่รถของเพื่อนคนหนึ่งที่นิวซีแลนด์ที่เคยเขียนถึงนานมาแล้ว เขา restore เสร็จเรียบร้อยแล้ว เป็นตัวแข่ง SuperTouring แท้ๆที่ทำมาจาก Schnitzer ลงแข่งหลายแห่งในยุโรปและเอเซีย และครั้งหนึ่งเคยอยู่ในเมืองไทย น่าจะเป็นคันที่ขับโดย Charles Kwan/Three Crowns Racing (เบอร์ 11) ก่อนเพื่อนผมคนนี้จะซื้อไป

สวยงามมาก ในภาพเป็นงาน Lady Wigram Trackday เขาส่ง link มาให้ดู รถที่เหมือนในแมกกาซีนที่เราเคยเห็นสมัยก่อนนั่นคือตัวแข่งสมัยนั้นแท้ๆ ตัวแข่ง SuperTouring ทั้งสามคันเป็นของแท้ทั้งหมด

บ้านเราคงสิ้นหวัง เอาเป็นว่า replica พอให้เหมือนๆก็ยังดี เป็นสีสันของการแข่งขันดี

http://www.flickr.com/photos/warwickrobinson/sets/72157625271247270/

Offline Flying Dutchman

  • Verified Member
  • Member
  • *****
  • Join Date: Dec 2005
  • Posts: 2,685
  • Last Login:April 15, 2018, 11:17:57 pm
Re: BMW MOTORSPORT PIT STOP
« Reply #287 on: November 13, 2010, 10:19:29 pm »
นิดๆหน่อยๆในวันควอลิฟายด์

Offline Flying Dutchman

  • Verified Member
  • Member
  • *****
  • Join Date: Dec 2005
  • Posts: 2,685
  • Last Login:April 15, 2018, 11:17:57 pm
Re: BMW MOTORSPORT PIT STOP
« Reply #288 on: November 13, 2010, 10:22:32 pm »
ผมชอบสไตล์ BMW Art Car คันนี้มาก

Offline Flying Dutchman

  • Verified Member
  • Member
  • *****
  • Join Date: Dec 2005
  • Posts: 2,685
  • Last Login:April 15, 2018, 11:17:57 pm
Re: BMW MOTORSPORT PIT STOP
« Reply #289 on: November 13, 2010, 10:25:21 pm »
ไม่ค่อยมีสมาธิถ่ายสักเท่าไหร่
« Last Edit: November 13, 2010, 10:35:45 pm by Flying Dutchman »

Offline Flying Dutchman

  • Verified Member
  • Member
  • *****
  • Join Date: Dec 2005
  • Posts: 2,685
  • Last Login:April 15, 2018, 11:17:57 pm
Re: BMW MOTORSPORT PIT STOP
« Reply #290 on: November 13, 2010, 10:27:37 pm »
.
« Last Edit: November 13, 2010, 10:36:21 pm by Flying Dutchman »

Offline Flying Dutchman

  • Verified Member
  • Member
  • *****
  • Join Date: Dec 2005
  • Posts: 2,685
  • Last Login:April 15, 2018, 11:17:57 pm
Re: BMW MOTORSPORT PIT STOP
« Reply #291 on: November 13, 2010, 10:38:08 pm »
.

Offline Flying Dutchman

  • Verified Member
  • Member
  • *****
  • Join Date: Dec 2005
  • Posts: 2,685
  • Last Login:April 15, 2018, 11:17:57 pm
Re: BMW MOTORSPORT PIT STOP
« Reply #292 on: November 13, 2010, 10:40:45 pm »
.

Offline Flying Dutchman

  • Verified Member
  • Member
  • *****
  • Join Date: Dec 2005
  • Posts: 2,685
  • Last Login:April 15, 2018, 11:17:57 pm
Re: BMW MOTORSPORT PIT STOP
« Reply #293 on: November 13, 2010, 10:43:03 pm »
เวรี่...เวรี่...ฟาสต์

กริด นัมเบอร์ วัน ออฟ 2000+ คลาส
« Last Edit: November 13, 2010, 10:46:55 pm by Flying Dutchman »

Offline Flying Dutchman

  • Verified Member
  • Member
  • *****
  • Join Date: Dec 2005
  • Posts: 2,685
  • Last Login:April 15, 2018, 11:17:57 pm
Re: BMW MOTORSPORT PIT STOP
« Reply #294 on: November 13, 2010, 10:47:29 pm »
กริด นัมเบอร์ ทู

Offline Flying Dutchman

  • Verified Member
  • Member
  • *****
  • Join Date: Dec 2005
  • Posts: 2,685
  • Last Login:April 15, 2018, 11:17:57 pm
Re: BMW MOTORSPORT PIT STOP
« Reply #295 on: November 13, 2010, 10:49:48 pm »
แอนด์........กริด นัมเบอร์ ทรี

That's the way [aha..aha..] I like it [aha..aha..]

KC & The Band- That's the way i like it.

Offline Flying Dutchman

  • Verified Member
  • Member
  • *****
  • Join Date: Dec 2005
  • Posts: 2,685
  • Last Login:April 15, 2018, 11:17:57 pm
Re: BMW MOTORSPORT PIT STOP
« Reply #296 on: November 13, 2010, 10:55:06 pm »
พรุ่งนี้คงจะน่าตื่นเต้นที่จะได้ลุ้นว่าม้า (เติม "S") เยอรมันจาก Munich จะรับมือกับม้า (ล่ำๆ) จาก Stuttgart ชาติเดียวกันได้หรือไม่

Offline Flying Dutchman

  • Verified Member
  • Member
  • *****
  • Join Date: Dec 2005
  • Posts: 2,685
  • Last Login:April 15, 2018, 11:17:57 pm
Re: BMW MOTORSPORT PIT STOP
« Reply #297 on: November 15, 2010, 08:48:21 am »
สามปีของเดินทางที่ผ่านความยากลำบาก กับสามอาทิตย์ก่อนตัดสินใจนำมันลงสนามถ้าความสำเร็จ (ที่ตั้งเอาไว้) คือ 100% ภาพที่เห็นอยู่นี้คือ 50% สุดท้ายที่เหลือหากเขาเรียกผมว่า "ผู้จัดการทีม" ก็ขอถือโอกาสนี้ขอบคุณผู้ที่อยู่เบื้องหลังของรถคันนี้ทุกคัน....จากใจ
Bangsaen 2010




และขอแสดงความยินดีกับผู้ชนะทุกท่านด้วยครับ  w^w

Offline ท่านขุน

  • Verified Member
  • Member
  • *****
  • Join Date: Jul 2005
  • Posts: 3,472
  • Country: 00
  • Gender: Male
  • Last Login:November 25, 2022, 11:52:45 am
Re: BMW MOTORSPORT PIT STOP
« Reply #298 on: November 15, 2010, 10:45:11 am »
เร็วมากๆๆ   :good:

Offline columbus

  • Verified Member
  • Member
  • *****
  • Join Date: Sep 2007
  • Posts: 1,555
  • Country: 00
  • Gender: Male
  • Last Login:August 27, 2014, 03:46:09 pm
Re: BMW MOTORSPORT PIT STOP
« Reply #299 on: November 15, 2010, 03:06:38 pm »
สามปีของเดินทางที่ผ่านความยากลำบาก กับสามอาทิตย์ก่อนตัดสินใจนำมันลงสนามถ้าความสำเร็จ (ที่ตั้งเอาไว้) คือ 100% ภาพที่เห็นอยู่นี้คือ 50% สุดท้ายที่เหลือหากเขาเรียกผมว่า "ผู้จัดการทีม" ก็ขอถือโอกาสนี้ขอบคุณผู้ที่อยู่เบื้องหลังของรถคันนี้ทุกคัน....จากใจ
Bangsaen 2010




และขอแสดงความยินดีกับผู้ชนะทุกท่านด้วยครับ  w^w

ยินดีด้วยครับ สำหรับความสำเร็จ  ทั้งถ้วยรางวัล และ ความพยายาม  แล้วปีหน้าผู้จัดการ จะเปลี่ยนมาเป็นนักแข่งแล้วไม่ใช่เหรอ
knowledge is power

ความสุขอันแท้จริงมิได้เกิดจากภายนอก หากเกิดจากภายใน

อยากมีเกียรติ  ต้องให้เกียรติ

Tags:
 

* Permissions

  • You can't post new topics.
  • You can't post replies.
  • You can't post attachments.
  • You can't modify your posts.




Facebook Comments