ขอเอาคันสองประตูมาเล่าก่อนดีกว่านะครับ แบบว่ารูปการบูรณะเจ้า ทวีสุข 4 ประตูนั้นมันอยู่ใน HD backup ไว้ที่บ้านน่ะครับ
ก่อนที่จะมาทำงานที่นี่ เมือง Douala (ดัวล่า), Cameroon ก็สรุปฟันธงกับ ช่างที่อู่แล้วว่า ให้เขาช่วยหาเครื่อง B6-ZE 1,600 ของ Mazda MX-5 น่ะครับ อย่างที่คุณ fordcd28 ลงใน Escort Mk1 (2 doors) น่ะครับ
และตามแรงเชียร์จากพี่ๆ เอาความใหม่ของเครื่องครับ และอะไหล่น่าจะมีอีกนานกว่า
แล้ววันนี้ช่าง ก็ส่งอีเมล์มาบอกว่า เจอเครื่องแล้วน่ะครับ แต่เป็นเครื่อง 1,800 cc เกียร์ธรรมดา บล็อคใหม่ ราคา 26,000 บ.
เครื่องบล็อคใหม่ 1,800 เข้าใจว่าน่าจะเป็น BP-ZE น่ะครับ ปี 1994-1997 ใหม่กว่า B6-ZE ซึ่ง Developed for the Mazda Miata (1989-93)
ตามรายละเอียด wiki ข้างล่าง (โทรไปหาเจ้าของอู่ เขาไม่ได้รับสาย)
BP
The 1.8 L (1839 cc, 112 cu in) BP is a dual-overhead variant of the B8. It was first found in the 1989 Mazda Familia and American-market 1990 Mazda Protege LX. This engine was dubbed BP-ZE and featured a forged crankshaft, piston oil squirters, an aluminum baffled oil pan, and Variable Inertia Charging System (VICS). This particular variant can be found in the following vehicles:
* 1989-1994 Mazda Familia GT (European & Australian Market)
* 1989-1994 Ford Laser TX3 (Australian Market)
* 1990-1994 Mazda Protege LX (with VICS)
* 1990-1991 and 1993 Mazda Protege GT (Canadian Market)
* 1990-1993 Mazda 323 (European Market)
* 1992-1993 Ford Escort LX-E
* 1991-1996 Ford Escort GT
* 1991-1996 Mercury Tracer LTS
* 1994-1997 Kia Sephia GS
* 1997 Kia Sephia RS
* 1994-1998 Mazda Familia (Japanese Market)
* 1994-1997 Mazda MX-5/Miata (this did not have VICS until 1999)
There is also a non-performance version that is most easily recognized by its black stamped-steel oil pan. It also features a cast crankshaft, no oil squirters, a plastic oil pickup tube and less aggressive camshafts. It is found in the 1995-1998 Mazda Protege ES.
ผมไม่แน่ใจว่า ขนาดเครื่องใกล้เคียงกับ B6-ZE รึเปล่าน่ะครับ แต่คิดว่า น่าจะใส่ได้ เพราะเขาถามว่าผมสนใจไม๊น่ะครับ
รบกวนขอความเห็นเพื่อนๆพี่ๆน้องๆ ด้วยครับผม ขอบคุณมากครับ